Tapasztalati pontok és tapasztalati szintek
A játék során a karakternek különféle küldetéseket kell végrehajtani és szörnyeket kell legyőzni. Ezekért tapasztalati pontokat (Experience Point, XP)kapnak. Kellően magas számú tapasztalati pont összegyűjtése után eggyel magasabb tapasztalati szintre (Experience Level) lépnek, ahol a tulajdonságaik erősödnek, és újabb képességeket, varázslatokat tanulhatnak meg. Minden játékos 1-es szinten indul. A legmagasabb elérhető szint az eredeti játékban a 60., azonban a megjelenő kiegészítők 10-10 szinttel feljebb tolják ezt a határt. Ha egy játékos egy ideig nem játszik, vagy betér az egyik főváros fogadójába(Inn), akkor átlép egy speciális állapotba (Rested). Ez az állapot az eltöltött idő függvényében a játékba való visszatéréskor rövid ideig dupla tapasztalati pontot fog eredményezni, hogy a játékos ne legyen hátrányban a nála többet játszó társaival szemben.
Tulajdonságok
A karaktereknek alapvetően öt alaptulajdonságuk (Stats) van:
-
Erő (Strength) – Növeli a támadóerőt közelharci fegyverekkel, és a pajzzsal felfogott sebzést növeli.
-
Ügyesség (Agility) – Növeli a támadóerőt közelharci és távolsági fegyverekkel, a kitérési esélyt (dodge rating) fizikai támadások elől, valamint a páncélzat értékét (armor rating) és a fizikai sebzés kritikus találatának esélyét.
-
Állóképesség (Stamina) – Növeli az életerőt.
-
Intelligencia (Intellect) – Növeli a mannát és a a mindenkori támadó vagy gyógyító varázslatok kritikus találatának esélyét.
-
Lélek (Spirit) – Gyorsítja az életerő és a manna regenerálódását.
A játék ezek segítségével határozza meg az alábbi tulajdonságokat:
-
Életerő Pontok (Hit Points)
-
Mana Pontok (Mana Points)
-
Támadóerő (Attack Power) (A normál közelharci vagy távolsági csapások másodpercenkénti sebzését növeli)
-
Varázserő (Spell Power) (Mind a gyógyító-, mind a hagyományos varázslatok erejét növeli)
-
Páncélzat (Armor) (Minél több, az okozott sérüléseknek erejét annál nagyobb százalékát csökkenti.)
-
Varázslattal szembeni ellenállás (Resistance):
-
Tűz (Fire)
-
Fagy (Frost)
-
Természet (Nature)
-
Árny (Shadow)
-
Arkán, Titokzatos (Arcane)
-
Fény (Holy) (Csak varázsitallal és aurával növelhető)
Felszerelés
A játékos számos tárgyat talál kalandozása során. Ezek a hátizsákban (Backpack), illetve a különböző táskákban tárolhatóak. A táskákba csak korlátozott számú tárgy fér, ezt a számot további táskák (Bags) felszedésével lehet bővíteni. A karakter a hátizsákja mellett maximum 4 táskát vihet magával, amelyekbe 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20 vagy 28 tárgy fér el. Emellett speciális táskákat is lehet találni a nyilak, a puskagolyók, lélek szilánkok (Soul Shards), illetve a gyógynövények, ércek, bűvöléshez használatos alapanyagok, ékszerész alapanyagok számára.
A felszerelésnek részét képezi a karakter pénze is. Ez lehet réz, ezüst, vagy arany. 100 réz ér egy ezüstöt, 100 ezüst pedig egy aranyat. A pénz nem foglal külön helyet a táskában.
Tárgyak
A játék során szerezhető tárgyak némelyike úgynevezett "hulladék" (trash), de vannak olyan tárgyak is, amelyeket a karakter használni képes, például a fegyverek (Weapons), a páncélzat (Armor) vagy a különböző foglalkozásokhoz felhasznált alapanyagok (Reagents). A tárgyakat, amennyiben nem szükségesek valamely küldetéshez (vagyis nem Quest Itemek), el lehet adni kereskedőknek (Vendor) vagy más játékosoknak. Bizonyos tárgyakat csak kereskedőknek lehet eladni, más játékosoknak nem, ezeket Soulbound (lélekhez kötődő) jelzővel illetik. A játékban nevének színe jelzi a tárgy erősségét. Ezek (a leggyengébbtől a legerősebbig): szürke (trash - kis értékű tárgyak, foglalkozáshoz nem szükségesek, a kereskedő megveszi), fehér (standard item - a játékosok fel tudják használni), zöld (uncommon, legtöbbjük a játékban felhasználható, azonban felvételkor (equip) lélekhez kötődik), kék (rare, felszerelésbe vételkor lélekhez kötődik), lila (epic, 80% az ellenféltől való elvétel (loot) után lélekhez kötődik), narancssárga (legendary, felvételkor lélekhez kötődik, legtöbbjük csak egy bizonyos instance részén belül (például Tempest Keep) használható) illetve piros (artifact), de ez utóbbi a játékosok számára nem elérhető, a GM-ek (Game Master) használhatják.
Fegyverek
Egy karakter maximum két közelharci (melee) és egy távolsági (Ranged) fegyvert használhat. A különböző kasztok alapvetően különböző típusú (Weapon Class) fegyvereket használnak. A karakter csak olyan típusú fegyvert képes használni, amit képzetten forgathat, de megtanulhatja más típusú fegyverek használatát is. Számos fegyveren van olyan varázslat (enchant), amely erősíti a karakter tulajdonságait, vagy valamilyen különleges képességet ad. Az újonnan megtanult fegyvertípust is ki kell tapasztalni a játékosnak és minden szintlépésnél növekszik az adott fegyvertípus maximális szintje. Minél magasabb a képzettsége, annál többet képes kihozni fegyveréből, elérheti a fegyver tényleges maximális sebzését, pontosabb találatokat és megnövelt esélyt a kritikus csapásokhoz (critical strike, 2x sebzés) érhet el.
Fegyvertípusok:
-
Közelharci (Melee)
-
Kard (Sword)
-
Egykezes (One-handed Sword)
-
Kétkezes (Two-handed Sword)
-
Tőr (Dagger)
-
Csatabárd (Axe)
-
Egykezes (One-handed Axe)
-
Kétkezes (Two-handed Axe)
-
Buzogány (Mace)
-
Egykezes (One-handed Mace)
-
Kétkezes (Two-handed Mace)
-
Bot (Staff)
-
Lándzsa (Polearm)
-
Ökölfegyver (Fist weapon)
-
Pajzs (Shield)
-
Távolsági (Ranged)
-
Íj (Bow)
-
Puska (Gun)
-
Varázspálca (Wand)
-
Számszeríj (Crossbow)
-
Dobótőr (Throwing Dagger)
-
Szekerce (Throwing Axe)
+ Egy darab egykezes fegyver használata esetén a 2 egykezes fegyverhasználatra (Dual Wield) képtelen kasztok (például Mágus vagy Boszorkánymester) használhatnak külön képesítés nélkül a bal kezükben is egy Held in Off Hand tárgyat, mely lehet könyv, mágikus lámpa vagy akár egy söröskorsó is. Ezek a tárgyak nem fegyverek, általában csak a karakter tulajdonságait növelik, például +15 intelligencia és bónusz mágikus sebzés.
Páncélzat
A karakter által viselt ruhadarabok, amellett hogy "védelmet" (armor) adnak, általában (a fegyverekhez hasonlóan) erősítik a karakter tulajdonságait vagy adnak valamilyen különleges képességet. Az anyagi minőség rendkívül fontos, ugyanis minél nagyobb védelmet ad, annál kevesebbet sebeznek a támadó varázslatok és a fizikai csapások.
A páncélzat egy-egy darabja anyaga szerint lehet:
-
Szövet (Cloth)
-
Bőr (Leather)
-
Lánc (Mail)
-
Lemez (Plate)
Az egyes kasztok az alábbiak közül nem viselhetik bármelyiket: a papok, a varázslók és a boszorkánymesterek legfeljebb szövetpáncélt, a zsiványok és a druidák, valamint 40. szintig a vadászok és a sámánok bőrvértet, 40. szintig a harcosok és a paplovagok láncvértet hordhatnak, a 40. szinten a vadászok és a sámánok megtanulhatják a láncvért, a harcosok és a paplovagok pedig a lemezvért viselését.
A felszerelés egyes darabjait, minden karakterosztály viselheti: lepel (Tabard), köpeny (Back), ing (Shirt) és az ékszerek: gyűrűk (Ring), nyakláncok (Medal/Neck), bizsuk (Trinket). Egyes tárgyakat kaszt-specifikusak: Totemeket csak sámánok tarthatnak, bálványszobrokat (Idol) általában a druidák használnak és a csak a Paplovagok (Paladin) forgathatják nagy elődeik hőstetteiket krónikákba foglaló köteteket (Libram). Ezek a speciális tárgyak természetesen az adott kaszt valamely képességét és varázslatát erősíti meg.
A páncélzat sok összetevőből áll: A sisakok, mell -és várvértek és lábbelik mellett kesztyűk, övek és lábszárvédők (leggings) adnak fedett és teljes védelmet viselőjének.
Étel, ital, varázsital
Amennyiben a karakternek az életereje vagy a manája lecsökken, pihenés során feltöltheti azokat. Az életerőt az ételek, a manát pedig az italok töltik fel. A karakter képes egyszerre enni és inni, azonban harc közben egyiket sem teheti. Vannak egyszerű ételek, amik általában a megölt állatokból nyerhetők, ezek viszonylag kevés életerőt pótolnak. Ezekből azonban a megfelelő receptek ismeretében főzni lehet más ételeket, amik azon felül, hogy több életerőt pótolnak, további bónuszokat is adhatnak, ha jóllakottak (Well fed) leszünk tőlük. Ideiglenesen megemelhetik az állóképességet, intelligenciát vagy egyéb tulajdonságokat. Hasonló funkciót töltenek be a varázsitalok, amiket azonban csata közben is lehet fogyasztani. Ezek hatása lehet a mana, életerő, varázslatok elleni védelem, stb. gyors pótlása (Potion), illetve egyes tulajdonságok ˝-2 órára való felerősítése (Elixir, Flask).
Tehetség
10. szinttől kezdve a karakterek szintenként kapnak 1 Tehetség Pontot (Talent Point), amelyet elkölthetnek különféle "tehetségekre" (Talents), amelyek kasztra jellemzők. Bizonyos tehetségek előfeltétele más tehetségek megléte. A tehetségek nagyban meghatározzák, hogy a karakter milyen szerepet tölthet be egy csapatban. Illetve hogy PvE-re (Player versus Environment) vagy PvP-re (Player versus Player) alkalmasabb.
Foglalkozások
A karakterek különböző foglalkozásokat tanulhatnak meg. Maximum két főfoglalkozásuk (Main Professions) lehet, azonban a másodlagos képzettségek(Secondary Skills) mindegyikét megtanulhatják.
-
Főfoglalkozások:
-
Nyersanyaggyűjtő foglalkozások:
-
Nyúzás (Skinning) – A megölt állatok bőrének nyersanyagként való begyűjtése. Szükséges hozzá egy nyúzókés (Skinning knife).
-
Bányászat (Mining) – A fémércek begyűjtése. Szükséges hozzá egy csákány (Mining pick).
-
Növénygyűjtés (Herbalism) – A növények begyűjtése.
-
Kereskelmi foglalkozások (trade skills):
-
Kovácsmesterség (Blacksmithing) – Fegyverek és páncélok készítése. Nyersanyagként főleg fémeket használ.
-
Gépészet (Engineering) – Puskák, bombák és egyéb szerkezetek készítése. Nyersanyagként főleg fémeket használ.
-
Bőrmívesség (Leatherworking) – Bőrvértek és táskák készítése. Nyersanyagként főleg bőrt használ.
-
Alkímia (Alchemy) – Varázsitalok főzése. Nyersanyagként főleg növényeket használ.
-
Szabás-varrás (Tailoring) – Ruhák és táskák készítése. Nyersanyagként a humanoid típusú ellenfelekről felszedhető ruhaanyagot használja.
-
Bűvölés (Enchanting) – Fegyverek és páncélok megbűvölése, varázspálcák készítése, nyersanyagként különböző varázs-esszenciákat használ, melyeket Aukción vehetünk / illetve egy Bűvtörlés (Disechant) varázslattal zöld színű vagy jobb fegyverről / páncélzatról kiszedhetünk, ha a tudáspontunk (skill) elegendő az adott tárgy bűvtörléséhez.
-
Ékszerészet (Jewelcrafting) (Burning Crusade kiegészítőben) – Nyakláncok, gyűrűk, fülbevalók és ékkövek gyártása. Szükséges hozzá egy ékszerész-készlet (Jeweler's Kit), főanyagként fémérceket haszál.
-
Rúnaírás (Inscription) - Lehetőséget biztosít különböző varázslatok erősítésére, gyengítő varázslatok gyengítésére, továbbá támadó- és gyógyító mágiák és képességek fejlesztésére. Ugyanakkor a Bűvöléshez hasonlóan képessé tesz tárgyak megerősítéshez, de varázstekercseket és erőteljes kártyapaklikat is készíthetnek a mesterek. Alapanyagként különféle növényeket használ, melyet egy speciális Fűszertörés (Milling) varázslattal a gyógynövényeket 2-4 esetleg 5 pigmentté alakíthatjuk. A World of Warcraft: Wrath of the Lich King betervezett új foglalkozása, de az 3.02 javítás (patch) előrehozta, így az új kiegészítő lemez előtt kisajátíthatták a játékosok.
-
Másodlagos képzettségek
-
Horgászat (Fishing) – Halak gyűjtése. Szükséges hozzá egy horgászbot (Fishing pole), melyre különböző horgászati tudást növelő lure-ékat tehetünk.
-
Elsősegély (First aid) – A sebek bekötözése, és ily módon gyorsabban történő meggyógyítása. A kötés szövetből készül. Egy barátságos játékos percenként csak egyszer gyógyíthatunk ily módon.
-
Sütés-főzés (Cooking) – Ételek készítése, elsősorban állatok húsából és halakból. Szükséges hozzá tűzhely de nagyobb városokban is lehet szabadon találni; a játékos maga is készíthet egyet, ha vesz gyufát és foszfort (flint and tinder) valamint egy fadarabot.
-
Lovaglás (Riding) - Fajfüggő szállítóeszköz (például Ló, Elefánt) megülése és a vele való közlekedés. 30-as szinttől lehet tanulni az alapfokát (ha rendelkezünk a 2.4.3 javítással(patch). Egyéb esetben 40. szinttől. A játékos 60-as szinten 100%-os hátast (2x-os sebesség a normálhoz képest), 70-es szinten 60 és 100 százalékos REPÜLŐ hátast tanulhat, melyet Outlanden és Northenden használhat. A 80. szinten tanulható hátasok ismeretlenek.
|